pondělí 17. listopadu 2014

Riccardo & Yulia: Je to ještě vůbec párový tanec?

To jsem takhle jednou slíbil Klárce, co u nás tancuje, že se jí na YouTube podívám po nějakých inspirativních tanečních videích. Už delší dobu spolu totiž řešíme problém jejího lehce nepřítomného výrazu při tanci. Je to absurdní. Pamětníci mé aktivní taneční kariéry dosvědčí, že zrovna já jsem nebyl v tomto směru právě hvězda. Moji trenéři mě dokonce opakovaně nazvali terminátorem a univerzálním vojákem. A já teď mám stejnou věc řešit se svými svěřenci? Cesty Boží... 

Jedním z nejvděčnějších zdrojů tanečních vystoupení jsou videa z World Super Stars Dance Festivalu (WSSDF) v Tokiu. Každý rok se zde sejdou nejlepší světové páry ve standardu i latině, aby předvedli své show. Když jsem začínal tancovat, tak jsem to žral. Každý ročník jsem viděl celý a videa svých oblíbenců jsem vydržel se zatajeným dechem sledovat i několik(hodně)krát po sobě. Postupem času s rostoucími povinnostmi můj zájem trošku opadl, avšak vždy jsem si našel čas alespoň na ty klíčové páry. Na WSSDF jsem si proto teď okamžitě vzpomněl. Rok 2014 jsem ještě neviděl a teď byla ta správná příležitost. Byl jsem si jist, že zde pro Klárku určitě něco najdu, a taky jsem našel. O tom však psát nechci. 

Riccardo Cocchi a Yulia Zagoruychenko patří v latině mezi tu nejabsolutnější špičku. Nevím, jak je to nyní, ale za mých časů měl z Yulie prakticky celý můj brněnský klub mokré sny, a to bez ohledu na pohlaví. Vždycky byli výborní. S tím vědomím jsem se rozhodl, že se na jejich show podívám jako první. Domníval jsem se, že v jejich případě nemůžu minout. Bylo to toto video:

Zdroj: rydance fan na YouTube

Podíval jsem se na to video jednou. Pak jsem se štípnul, abych se probral, a podíval jsem se na něj podruhé. Jestli jsem se náhodou nepřehlédnul. Hej, jakože cože? Toto má být párové tancování na nejvyšší světové úrovni? Tanec to jistě je. Technicky je to dokonalé, přesně jak jsem byl u této dvojice vždycky zvyklý. Ale kde je ta párovost? Momenty, kdy během této show tanečníci opravdu tančí spolu, by se daly napočítat na prstech jedné ruky. Vzájemný vztah je nahrazen demonstrací technické dokonalosti. Technika přestala být prostředkem, stala se cílem. Má ta show v pozadí nějaký příběh? Ne! Působí to na mě jen jako masturbace vlastními schopnostmi.

Pojďme si to trošku více rozebrat. Bída začíná hned od začátku. Yulia tančí sama a Riccardo k ní jen tak přijde a vezme ji do zvedačky (ke zvedačkám se ještě vrátím). Smysl mi uniká. Obecně nejsem velkým příznivcem nějakých hraných úvodů k vystoupení, ale chápu, že nějak se začít musí. A pokud je to zahrané pěkně a smysluplně, proč ne? Zde je to možná hezké, ale řekněte mi, jaký význam má scéna, kdy si holka jen tak tančí a frajer za ní přijde, hodí si ji přes rameno a položí za záda? Kdyby u toho aspoň vypadali, že je to baví. Jdeme dál. 45. sekunda. Můžete mi říct jediný motherfu*king důvod, proč se tu Riccardo tak demonstrativně podívá nahoru místo toho, aby se koncentroval na tu sexy holku, co má před sebou? 48.-50. sekunda: "Yulio, počkej, musím si vyonanovat tady tím rondíčkem. Pak možná příjdu." Svlékání se mi naproti tomu líbí. Je to dobrý nápad a i provedení je zajímavé. Zatím je to však jediný světlý bod. Ale ok, jsme teprve na začátku, je ještě hodně příležitostí spravit dojem. Většina lidí se na to stejně dívá hlavně kvůli tomu vlastnímu tanci. Toto je jenom entrée.

Rumba začíná teprve v čase 1:08. Až teď to začíná být pro sportovní tanečníky skutečně zajímavé. Choreografie je velice povedená, až do momentu v čase 1:24 však k žádnému emocionálnímu vztahu spíše nedochází. Teprve teď vidím, že Yulia něco udělá a Riccardo na to nějak zareaguje. Když jeden druhého zvedne a ten druhý je tím pádem zvednutý, za interakci nepovažuji. To je pouze Newtonův zákon síly. Teprve teď se Yulia konečně projevuje jako špílmachr a udělá něco proto, aby se probíhající spartakiádní cvičení pozvedlo na úroveň párového tancování. Pán Bůh zaplať aspoň za to málo.

Riccardo & Yulia: Palec dolů (Zdroj: wikipedia.org)

Čas 1:31, zvedačka číslo dvě. Zdá se mi to, nebo v současné době taneční páry soutěží v tom, který partner zvedne svou partnerku bizarnějším způsobem a která partnerka se sebou nechá udělat víc? Všiml jsem si toho i u jiných. Prosím vás, řekněte mi, co je na této zvedačce estetického. Její první část je ještě fajn, ale ten závěr?! Nošených figur je ve vystoupení víc. Zvedačka číslo tři v čase 1:53-2:02 je decentní a pěkná. Ale ta další v pořadí v čase 2:52-2:57 je to samé v bledě modrém. V tomto případě ještě navíc ve stylu: čím víc masa ukážu, tím líp. Další v čase 3:04-3:15 ve mně teda také moc nadšení nevzbuzuje, ale aspoň se jí nedá upřít estetičnost a nápaditost. Ale ten konec!! Od 3:27. To se mi má jako líbit? Vždyť ji drží jak Franta Jetel, když nese pytel cementu do míchačky. 

Ale vraťme se od nošených figur k těm "obyčejným". Schválně si zkuste pustit interval od cca 1:30 až po 2:03 a spočítat, kolikrát se Riccardo a Yulia najdou pohledem. Správně, ani jednou. Nejvíc to bije do očí mezi 1:40 a 1:44. Vždyť ten borec se dívá všude možně, jen ne na svou partnerku. A od toho času 2:03 to není o nic lepší. Sice se na sebe kouknou, ale co přijde pak?! Jakou mají souvislost choreografie partnera a partnerky mezi 2:11 a 2:17?

Myslím, že to nejdůležitější jsem zmínil. Posuďte sami a buď mi dáte za pravdu nebo nedáte, ale já považuji tuto show za výrazně, ale opravdu velmi výrazně nepovedenou. A velmi mě to zklamalo. Nechci tvrdit, že je to celé špatně, jsou tam samozřejmě i lepší momenty. Avšak celkové vyznění choreografie je studené a bez emocí. A to má být, prosím, rumba. Jestli se bude latinsko-americké tancování ubírat tímto směrem, nečekají nás moc světlé zítřky. Pro porovnání vám pustím show Sergeje Ryupina a Eleny Khvorovy ze stejné akce v roce 2005. Já vím, je to prastarost. Partner si tam nestrká partnerku za krk a ona tam neroztahuje nohy. Ale je to párový tanec. Se vším všudy. I po těch letech mi z toho naskakuje husí kůže.

Zdroj: adalsteinn na YouTube

Žádné komentáře:

Okomentovat